Ruim 3 jaar geleden begon DKTP’er Arjen Burghart  (Senior Office VBA Programmeur) met een mooie opdracht bij Delta Lloyd. Hij werd gevraagd om namens het bestaande MS Office-team mee te werken aan het Solvency II* rapportageproject. Na het voltooien van deze opdracht werd Arjen voor meer werkzaamheden binnen Delta Lloyd gevraagd. Nu, 3 jaar later, heeft Arjen afscheid genomen van dit bedrijf en kijkt hij terug op een prettige periode.

Er was meteen een klik

Arjen Burghart vertelt over zijn werk bij Delta LloydArjen: “Delta Lloyd was op zoek naar iemand met kennis van Microsoft Office Access die goed in teamverband, maar ook zelfstandig kon werken. In dat profiel paste ik uitstekend. Ik kwam op gesprek en er was meteen een klik.” Binnen het MS Office team was er onvoldoende capaciteit aanwezig om de gewenste database te bouwen. Die taak heeft Arjen op zich genomen. Hij werd verantwoordelijk voor de bouw van de database, maar was wel afhankelijk van de input van collega’s. Zo zorgden zij ervoor dat wijzigingen in de regelgeving, in de specificaties werden doorgevoerd op basis waarvan de tool aangepast kon worden.

De opdracht

De databaseapplicaties van Delta Lloyd worden gebouwd op een speciaal ontwikkeld framework. Uniek hieraan is dat je er heel makkelijk en snel projecten op kunt aanmaken die ook nog eens dezelfde look en feel hebben. Arjen: “Je weet dus in de basis hoe het framework werkt, je moet alleen voor een project de specifieke specs uitzoeken. Het was mijn taak om binnen het project met behulp van het MS Office-team framework een conversietool te bouwen die ervoor zorgde dat er bepaalde bestanden werden ingelezen – gecontroleerd – gevalideerd – geaggregeerd – gereconcilieerd – en werden omgezet naar een ander formaat. Dit diende als onderdeel van de rapportagestraat voor het genereren van de benodigde rapportages.”

Uitdagingen

Het project is naar volle tevredenheid van Arjen en Delta Lloyd verlopen. Arjen: “We hebben snel iets goeds kunnen neerzetten wat ook nog eens flexibel was.” Maar zoals bij alle projecten waren er ook uitdagingen te overwinnen. Arjen: “Bij dit project was er voor gekozen om eerst het begin en eind neer te zetten en daarna het middenstuk. Aan de ene kant is dat goed en nodig, want je ziet meteen waar je naartoe moet werken. Maar aan de andere kant ben je door het einde vast te leggen beperkt in wat je doet in het tussenstuk. Als je toch iets moet wijzigen in het middenstuk dan moet je ook het einde wijzigen. En dat is niet altijd ideaal.”

De oplossing: flexibele bouw

Toch is het gelukt om het project succesvol af te ronden. Arjen: “In stappen hebben we naar het eind toegewerkt, binnen de kaders die er waren. Met een fasering in het systeem konden we in volgorde achter elkaar alles in het systeem bouwen.” Omdat er door wijzigingen in de wetgeving voortdurend veel verandert in de omgeving moest er een bepaald stuk flexibiliteit worden ingebouwd. Arjen: “Als er nu bepaalde condities aangepast moeten worden dan hoeven we slechts enkele parameters aan te passen om alles weer goed werkend te hebben.”

Migratieproject MS Office

Na het succesvol voltooien van het project heeft Arjen nog verschillende andere projecten bij Delta Lloyd voltooid. Een voorbeeld daarvan is het migratieproject Office 2003 naar 2013 en later ook 2016. Arjen: “Bijzonder aan dit project was dat we rekening moesten houden met een aantal Bloomberg pc’s die niet konden worden overgezet op Office 2013. Eerst hebben we deze pc’s overgezet naar Office 2010 en uiteindelijk zijn alle computers overgegaan op Office 2016. Vooral bij het overzetten van de Bloomberg pc’s is het handig om te weten hoe het in elkaar steekt. Je kunt beter testen als je weet hoe een programma werkt en waar je op moet letten. Ik heb daar goed mijn bijdrage aan kunnen leveren.”

Prettig

Arjen Burghart vertelt over zijn projecten bij Delta Lloyd
Delta Lloyd boot varend in de Amstel met op de achtergrond de Mondriaan toren en het Toorop gebouw in Amsterdam.

Arjen: “Als ik in 1 woord mijn tijd bij Delta Lloyd zou moeten omschrijven dan is dat: prettig. Het was een erg prettig team om in te werken. Daarnaast ook weer het nodige bijgeleerd en werd de waardering voor mijn werkzaamheden uitgesproken en dat maakt het prettig om er te werken. De collega’s hadden hetzelfde niveau, waardoor je goed met elkaar kon sparren. En daarnaast was het een prettige locatie om te werken. Nu is het tijd voor een mooie, nieuwe uitdaging.”

*Solvency II is een richtlijn die tot doel heeft dat verzekeraars voldoende kapitaal achter de hand hebben om claims uit te kunnen betalen. Middels vastgestelde rapportages dienen de verzekeraars dit aan te kunnen tonen.

Menu