Onze mensen brengen een vracht aan kennis en ervaring mee als ze aan een nieuwe opdracht beginnen. Niet alleen van de technische aspecten, maar ook als het gaat om processen en werkwijzen.

Neem Clint Velberg. Clint heeft momenteel een opdracht bij een van de grootste Credit Management Services aanbieders van Europa en werkt bij hen als testmanager, maar neemt ook zelf deel aan het testwerk. “Het is voornamelijk het functioneel testen van updates van hun core-systeem. Dat is leuk, want zo leer je veel van die ene applicatie. De basics mogen dan hetzelfde zijn, iedere applicatie werkt net even anders. Zo leer je daar veel van.”

Testmanager

“Maar als ik eerlijk ben, vind ik de rol van testmanager toch net iets leuker. Het geeft mij meer uitdaging, omdat ik ook naar processen kan kijken en daar eventueel opmerkingen en tips over kan geven,” bekent Clint. In tegenstelling tot veel collega’s, is zijn loopbaan net iets anders verlopen. Na jaren bij een financiële instelling aan de businesszijde te hebben gewerkt en de overstap naar testmanagement maakte, begon Clint enkele jaren geleden als detacheerder bij DKTP. “De meeste mensen zijn eerst tester en stromen dan door. Bij mij was het net andersom. Ik heb het testen vooral tijdens mijn opdrachten bij DKTP geleerd.”

Zijn businessachtergrond is voor opdrachtgevers de extra inhoud die zij goed kunnen gebruiken, vanwege de nieuwe inzichten die dat oplevert. Het zijn deze extra vaardigheden die onze detacheerders overal inzetbaar zijn en opdrachtgevers verder kunnen brengen.

Losse mouw

Waar Clint in zijn huidige opdracht al snel tegen aan liep, was de manier van testen. “Er waren niet echt testscripts. Ook degenen die mij inwerkten, deden dat een beetje uit de losse mouw,” legt Clint uit. “Samen hebben we toen gekeken hoe we eenvoudig, zonder dat het veel extra werk opleverde, een ‘werkbeschrijving’ konden maken, wat feitelijk een korte testplan werd. Later zag ik dat hij daar nu zelf ook mee werkt en dat ook met anderen deelt. Dat is leuk om te zien.”

Cultuur

Het meedenken in de organisatie, om processen te verbeteren en te stroomlijnen, om te kijken waar zaken beter kunnen en daar samen met de opdrachtgever naar te kijken, is iets wat DKTP’ers als tweede natuur hebben. Maar soms valt het niet altijd mee om de kennis die de DKTP’ers hebben, in het bedrijf van de opdrachtgever te delen. “Sommige bedrijven staan erg open voor dat soort advies, andere minder. Je moet de cultuur van zo’n bedrijf kunnen aanvullen,” vertelt Clint. “Als je die doorhebt, weet je wat je wel en niet kunt doen.”

Flexibel

Je moet dus heel flexibel zijn, want niet altijd worden je manier van werken, tips en adviezen overgenomen. “Het is aan de opdrachtgever om te kijken wat hij daar mee wil of doet. Zolang ik maar van mijzelf weet dat ik op basis van mijn kennis en expertise en de informatie die beschikbaar is, het beste advies heb gegeven. Dan heb ik mijn werk goed gedaan.”

Menu