Toen DKTP in 1998 werd opgericht, werd er vrijwel meteen een bootje aangeschaft. Het was een stalen veerbootje, genaamd DKTP1, dat in Boliviaanse kleuren geschilderd was en ongeveer 5 bij 2 meter klein was.

In het midden was een ruimte waarin vers gevangen vis bewaard kon worden, een zogenaamde visbun. Op de DKTP1 zou deze ruimte vooral gevuld worden met bier en andere versnaperingen in plaats van vis. Het bootje kwam bij een jachthaven in Aalsmeer vandaan en deed er welgeteld 6 uur over om naar de Nieuwezijds Voorburgwal te varen. Diezelfde avond stond de eerste afvaart gepland. Dat gebeurde ook, maar geheel vlekkeloos liep het tochtje niet.

Olielamp op bamboe

Nog voor de deur van het toenmalige kantoor werd DKTP1 met het gezelschap aangehouden door de waterpolitie: er was iets mis met de verlichting. Deze moest namelijk een stuk boven het bootje uitkomen en rondom schijnend zijn, wat niet het geval was. Toen werd uitgelegd dat het bootje nog maar net was aangeschaft en het gezelschap geen ervaring had op het water, werd de overtreding door de vingers gezien. De DKTP’ers zijn toen verder gevaren met een olielamp op een bamboestok, om zo toch enigszins aan de regels te voldoen.

De tweede aanhouding

Een uur later werd de DKTP1 wederom aangehouden. Dit keer vroeg de waterpolitie zich af of en hoeveel er gedronken was. De krat bier die was meegebracht, was inmiddels een krat lege flesjes geworden, en Seddy gaf aan dat er inderdaad ‘wel wat alcoholische versnaperingen waren genuttigd’. De waterpolitie gaf aan dat het niet de bedoeling was dat de stuurman hier ook aan meedeed. Door wederom te vertellen dat ze nieuwbakken schippers waren, kwamen de DKTP’ers voor een tweede keer onder de boete uit. Wel volgde er een waarschuwing; de volgende keer zouden ze er niet zo makkelijk mee weg zouden komen.

SAIL 2000

Een paar jaar ervaring rijker, deed DKTP in 2000 voor het eerst mee aan SAIL: hét maritieme evenement dat eens in de 5 jaar plaatsvindt op het Amsterdamse IJ. Het kleine veerbootje van 10 centimeter hoog voer dapper tussen alle andere schepen door. Dat was af en toe wel oppassen geblazen, want de DKTP1 kon niet achteruit varen en er was ook geen pompsysteem aanwezig. Aan emmers om te hozen was helaas niet gedacht, dus als er te veel water in zou komen, zou het bootje meteen zinken.

Advocaat

Op een gegeven moment kwam er een grote en kostbare houten sloep voor de DKTP1 varen. Terwijl de bemanning zich daaraan vergaapte en bediscussieerde hoe duur die sloep wel niet zou zijn, werd de afstand tussen de sloep en onze klein veerbootje even uit het oog verloren. U raadt het al: DKTP1 botste tegen de dure sloep. Deze bleek van een zeer bekende voormalig advocaat te zijn, die destijds een luxe kantoor had in de buurt van DKTP. Hij was gelukkig in een jolige bui en er was geen schade, dus DKTP bleef op het nippertje uit de problemen.

Volle kracht vooruit

Net als ons kleine veerbootje steeds net uit de problemen bleef, bleef DKTP dat regelmatig zelf ook. Wanneer het even helemaal tegen leek te zitten, wist Seddy ervoor te zorgen dat het roer recht bleef en dat we volle kracht vooruit konden blijven koersen.

In de loop der tijd werd DKTP ook op het water steeds competenter, en met het nieuwe kantoor is een nieuw bootje aangeschaft: een vrij basic en industriële sloep. Het oude bootje dobbert waarschijnlijk nog ergens op de Amsterdamse grachten, met een andere gelukkige eigenaar. Hopelijk voor hem blijft de DKTP1 ook nu nog steeds uit de problemen.

Over ons bootje zijn nog veel meer verhalen te vertellen, maar dat bewaren we voor een volgende keer.

Menu