Het is al even geleden dat we een van onze mensen aan het woord hebben gelaten over zijn werkzaamheden via DKTP. Dus wordt het hoog tijd om weer eens met iemand om tafel te gaan zitten. Deze keer Reinoud ter Horst, die met trots terugkijkt op zijn laatste project.

“Ik vind het leuk om mensen te helpen een hogere kwaliteit van software en betere processen te bereiken. Ik zoek daarbij graag de mensen op en begeleid ze tijdens het testtraject,” vertelt Reinoud. Dat deed hij ook in zijn laatste functie bij een grote gemeente. In dat project werden verschillende IT-diensten en datacenters naar één centraal punt gemigreerd. Ook werden de werkplekken van de medewerkers vernieuwd. “Ik had hier een dubbelrol. Het leuke daarvan was dat ik midden in de organisatie stond. Ik kon de eindgebruikers helpen met hun nieuwe werkplek, maar ook met het management spreken over deadlines en oplossingen,” lacht Reinoud.

Door te doen

Reinoud werkt al sinds 2007 via DKTP als testconsultant. In de jaren heeft hij door veel te doen het testvak geleerd en wordt nu onder andere ingezet als testmanager en testcoördinator. “Door mijn technische beheerachtergrond, weet ik wat ook er technisch gaat gebeuren als we een applicatie testen. Zo kan ik het allemaal duidelijk uitleggen aan gebruikers.”

Testen

Voor dit project maakte Reinoud de planning voor hemzelf en de overige testcoördinatoren en als testcoördinator testte hij applicaties tijdens een migratie. “Omdat verschillende applicaties naar nieuwere versie werden geüpdatet, testten we vooral of er geen conflicten waren.” Daarvoor werden met functioneel beheerders testscripts opgesteld. “We testten de applicaties ‘as is’ en dus geen nieuwe functionaliteiten van applicaties. Dat is namelijk funest voor een migratie.”

Uitdaging

De uitdaging in het laatste project van Reinoud, lag hem in de samenvoeging. “Om van al die verschillende IT-diensten naar één centrale ICT-dienst te gaan, vraagt best wat van mensen.” Ook het updaten naar nieuwe versies van applicaties was niet echt eenvoudig. “Omdat mensen gewend zijn om op een bepaalde manier te werken, en dat nu moeten veranderen. Daarbij moet je ze goed ondersteunen.”

“Het project is een enorm succes geworden,” vertelt een trotse Reinoud. “Het was wel spannend, maar we hebben vrijwel alle deadlines gehaald, er zijn geen grote problemen ontstaan en medewerkers kon snel aan de slag met hun nieuwe werkplek. Dat geeft echt een goed gevoel, als je mensen zo kunt helpen!”

Menu